Leverans och retur

Information om leveranser och returer på jobi.se

Leverans

Samtliga paket skickas med PostNord.
Om inget annat framgår vid respektive produkt, finns produkten på lager och då har du dina skor inom 2-5 arbetsdagar.

Om beställd vara tillfälligt är slut, får du information om detta och beräknad leveransdag.
Om leveransen blir så pass försenad att du ångrar ditt köp, har du rätt att utan kostnad häva beställningen.
Meddela oss i så fall så snarast via mail.

Vid outlöst försändelse tar vi ut en kostnad av 100 kronor.

 

Bytesrätt

Vi byter dina skor utan kostnad och under förutsättning att du följer dessa anvisningar:

Skorna du vill byta ska vara i samma skick som du tog emot dem (provade men oanvända).
Tänk på att det är en annan kund som kommer att köpa de skor som du returnerar, precis som i en butik på stan.

Skorna skall returneras i sin originalförpackning tillsammans med eventuellt inneremballage.
En returfraktsedel beställs via formulär här på hemsidan och skickas hem med post.
Klistra adresslappen på paketet och lämna in på närmsta Post Nord ombud.
Vi skickar dina bytesskor inom 7 dagar under förutsättning att de finns på lager.

 

Ångerrätt/Öppet köp

Enligt Lagen om distansavtal har du som privatkund 14 dagars ångerrätt. Hos JOBI har du 30 dagars ångerrätt.
Om du ångrar ditt köp, måste du meddela oss senast 30 dagar efter den dag du tog emot dina varor. Du meddelar oss genom att mejla till info@jobi.se.

Skorna får vara provade, men ej använda. En förutsättning för att du ska få utnyttja ångerrätt med full återbetalning, är att skorna lämnas tillbaka i ”nyskick”.
Detta är en absolut förutsättning för att en annan kund skall kunna emotta de skor som du skickat tillbaks.
Visar det sig att skorna är hanterade i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att prova skorna, kommer 50 % avdrag att göras för slitage och värdeminskning innan återbetalning sker. 
Då Jobi endast säljer nya skor, är förutsättningen för att du ska få utnyttja full ångerrätt alltså att skorna lämnas tillbaka i nyskick, d v s i samma skick som du fick dem.

Du skall återsända varan till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet.
Vi får vänta med återbetalning tills vi fått tillbaks din vara.

Skorna skall returneras i sin originalförpackning.

Returfraktsedel beställs via denna länk
Du skall tillsammans med de returnerade skorna fylla i och återsända den returnota som medföljde returfraktsedeln.
Returfrakt vid ångrat köp kostar 29 kr när du använder Jobis returfraktsedel (inbetalningskort medföljer returfraktsedeln).
Om du väljer att skicka tillbaks skorna på annat sätt, står du för hela returfrakten och försändelsen får ej beläggas med lösen.
Notera i detta fall tydligt ditt namn, kund-, person- eller ordernummer.

Observera att outlösta paket ej betraktas som utnyttjande av ångerrätten, och debiteras med 100 kronor.

När vi erhållit de returnerade skorna och godkänt att köpet hävs på riktiga grunder, gör vi en återbetalning inom 14 dagar. 
Under semesterperiod kan utbetalning dröja upp till 30 dagar. 

Du kan läsa mer om Lagen om Distansavtal på Konsumentverkets hemsida.
Konsumentverket har en standardblankett för utövande av ångerrätten. Ladda ner den här

 

Reklamation

Om du tagit emot skadade eller defekta skor, kommer vi snarast att rätta till detta.
Vänligen fyll i formuläret här på hemsidan så skickar vi en returfraktsedel så att du fraktfritt kan returnera de felaktiga skorna via Postnord.
Vi ersätter naturligtvis de felande skorna utan kostnad, eller så får du dina pengar tillbaks.
Skulle tvist uppstå, följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
Allmänna Reklamationsnämnden når du via www.arn.se eller ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.